IKT-servicefaget


KT-servicemedarbeider jobber du med drift og brukerstøtte, opplæring og rådgivning relatert til arbeidsplassens IKT-løsninger og IKT-infrastruktur.
Vanlige arbeidsoppgaver for IKT-servicemedarbeideren:
- drift og vedlikehold av virksomhetens IKT-systemer
- informasjonssikkerhet
- etikk og personvern
- installasjon, bruk og vedlikehold av programvare og nettverk
- rådgivning, veiledning og opplæring i bruk av IKT-systemer
- service og brukerstøtte
- bidra i den økonomiske vurderingen av hvilke IKT-løsninger bedriften skal satse på
- bidra til å videreutvikle og effektivisere virksomheten ved hjelp av IKT
- ha ansvar for at forskrifter, lover og standarder følges
Det er nødvendig for IKT-servicemedarbeidere å til enhver tid være oppdatert på ny teknologi, nye IT-løsninger og arbeidsverktøy.
Personlige egenskaper
- høy kompetanse innen data og IKT
- mye kontakt med medarbeidere, kunder og leverandører krever at du er flink til å kommunisere, formidle og samarbeide
- du må kunne arbeide systematisk og nøyaktig, og være i stand til å finne informasjon og løsninger på problemer
- du må ha evne til å takle omstilling og endring i et fagfelt i stadig utvikling
Aktuelle arbeidsplasser
IKT-servicemedarbeidere er ansatt i små og store bedrifter. Du kan være en del av et IKT-team på en stor arbeidsplass, eller fungere som eneste IKT-medarbeider i en liten bedrift. Det er stort behov for IKT-kompetanse både i offentlig og privat sektor.
Utdanning
Utdanningsløpet i videregående opplæring er fireårig, hvorav to år består av opplæring i bedrift:
- Videregående trinn 1 (Vg1): Valgfritt
- Videregående trinn 2 (Vg2): IKT-servicefag
- To års læretid i bedrift (IKT-servicefaget)
Fullført og bestått opplæring fører fram til fagbrev.